Visie
Persoonlijke visie

Een leven lang leren is essentieel voor verpleegkundigen vanwege de voortdurende veranderingen in de zorg. Nieuwe technologieën en de toenemende nadruk op preventie en gezondheidsbevordering vereisen voortdurende bijscholing. Ook veranderen de behoeften van patiënten en vindt er een herverdeling van taken tussen artsen en verpleegkundigen plaats, waardoor aanpassing van expertise noodzakelijk is om goede zorg te kunnen leveren. Een leven lang leren ondersteunt zowel professionele als persoonlijke groei door het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden. Dit stelt verpleegkundigen in staat hun competenties te verbeteren en bij te dragen aan een hogere kwaliteit van zorg.
In de afgelopen twee jaar heb ik tijdens mijn stages ervaren hoe belangrijk een fijne, veilige en vertrouwde werkomgeving is om een leven lang te kunnen leren. Op de afdelingen Chirurgie 2 in het Sint Franciscus Gasthuis en IC-kinderen in het Sophia Kinderziekenhuis kreeg ik uitstekende begeleiding en werd ik gestimuleerd om te leren en te groeien. Dit heeft geleid tot een verbetering van mijn klinische vaardigheden en zelfvertrouwen, wat cruciaal is voor mijn toekomstige rol als verpleegkundige. De teams op deze afdelingen bevorderden zowel persoonlijke als professionele groei, wat bijdroeg aan een cultuur van levenslang leren en een aangename werkomgeving.
Op de afdeling Verloskunde heb ik echter een andere ervaring opgedaan. Veel collega's werkten daar al lange tijd en hadden hun eigen routines en gewoontes ontwikkeld. Dit resulteerde in beperkte ruimte voor persoonlijke en professionele ontwikkeling, evenals voor veranderingen. Deze omstandigheden beperkten mijn leerproces en verhinderden dat ik het meeste uit mijn stage haalde.
Deze ervaringen hebben me doen inzien hoe cruciaal een cultuur van voortdurende ontwikkeling en een open houding is voor verpleegkundigen. Alleen door een omgeving te creëren die verandering en groei ondersteunt, kunnen zij optimaal blijven leren en zich volledig ontwikkelen. Daarom zie ik een leven lang leren niet alleen als een persoonlijke verantwoordelijkheid, maar ook als een essentieel onderdeel binnen een team. Een cultuur die levenslang leren stimuleert, zorgt voor de hoogste kwaliteit van zorg en bevordert zowel professionele als persoonlijke groei.
Verpleegkundig leiderschap, professioneel gedrag en een leven lang leren
De beroepscode voor verpleegkundigen en verzorgenden biedt richtlijnen en uitgangspunten voor professioneel handelen in de zorg. Deze code bevat essentiële normen en waarden die richting geven aan het dagelijkse werk en de ethische beslissingen die verpleegkundigen en verzorgenden moeten nemen. Het naleven van deze code bevordert een cultuur van verantwoordelijkheid, respect en voortdurende ontwikkeling binnen de zorgsector. De beroepscode, opgesteld door de V&VN, de beroepsvereniging voor verpleegkundigen en verzorgenden, benadrukt het belang van een leven lang leren als essentieel onderdeel van professioneel gedrag en verpleegkundig leiderschap. Deze code biedt een duidelijke leidraad om verpleegkundigen te ondersteunen bij hun continue professionele ontwikkeling ((Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) et al., z.d.-b) & (V&VN, 2020))
Een van de kernprincipes in de beroepscode is de verantwoordelijkheid van verpleegkundigen om voortdurend te werken aan hun professionele ontwikkeling en hun kennis en vaardigheden actueel te houden om de hoogste kwaliteit van zorg te waarborgen. Verpleegkundigen worden gestimuleerd om regelmatig te reflecteren op hun eigen handelen, actief te streven naar verbetering, en te investeren in hun groei door middel van bijscholingen, cursussen en workshops. Dit proces van levenslang leren is niet alleen van invloed op de individuele verpleegkundige, maar draagt ook bij aan de algehele standaard van zorg in de sector. Door levenslang te leren, kunnen verpleegkundigen de vaardigheden en kennis ontwikkelen die nodig zijn om effectief leiding te geven, innovaties in de zorgpraktijk door te voeren, en hun teams te inspireren en begeleiden in een voortdurend veranderende zorgomgeving (Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) et al., z.d.-b).
Daarnaast speelt levenslang leren een cruciale rol in het versterken van verpleegkundig leiderschap. Specifieke leiderschapscompetenties, zoals het begeleiden van collega's en het implementeren van nieuwe zorgmethoden zijn nauw verbonden met de continue professionele ontwikkeling van verpleegkundigen. De beroepscode benadrukt dat het tonen van dit leiderschap en het naleven van professioneel gedrag essentieel zijn voor het leveren van goede zorg (Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) et al., z.d.-b).
Samenvattend is levenslang leren van cruciaal belang voor het tonen van verpleegkundig leiderschap en het naleven van professioneel gedrag zoals vastgelegd in de beroepscode. Het stelt verpleegkundigen in staat om voortdurend te groeien, zowel persoonlijk als professioneel, en zorgt ervoor dat zij altijd in staat zijn om de hoogste kwaliteit van zorg te bieden aan hun patiënten. Door levenslang leren te omarmen, voldoen verpleegkundigen aan de ethische en professionele standaarden die in de beroepscode zijn vastgelegd, en versterken zij hun vermogen om effectief leiding te geven in een steeds complexere zorgomgeving (Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) et al., z.d.-b).
Toekomstig vakgebied en een leven lang leren
In de toekomst wil ik graag als kinderverpleegkundige aan de slag in het Sophia Kinderziekenhuis. Voor mij is levenslang leren een essentieel onderdeel om zowel persoonlijk als professioneel het beste uit mezelf te halen. Ik ben ervan overtuigd dat een cultuur van open communicatie en innovatie cruciaal is voor continue groei en ontwikkeling. Daarom zal ik actief bijdragen aan een werkomgeving waarin kennis en ervaringen worden gedeeld en gestimuleerd. Door voortdurend bij te leren en mijn vaardigheden te ontwikkelen, kan ik niet alleen mijn eigen competenties verbeteren, maar ook mijn collega's ondersteunen. Deze benadering stelt mij in staat om steeds de beste zorg te bieden aan de kinderen.
Actuele ontwikkelingen en persoonlijke visie
Momenteel vinden er verschillende ontwikkelingen plaats binnen de gezondheidszorg, waaronder binnen de kindergeneeskunde. In de Vooruitblik Volksgezondheid Toekomstverkenning 2024 schetst het RIVM de toekomstige ontwikkelingen in de volksgezondheid en de zorg tot 2050. Deze vooruitblik beschrijft drie grote opgaven op weg naar deze toekomst, die ook invloed hebben op het werk van kinderverpleegkundigen (Den Broeder et al., 2023).
Een belangrijke verwachting is dat de leefstijl van jongeren ongunstiger zal worden, met overgewicht en bewegingsarmoede als grootste problemen. Nu al heeft 15 procent van de 12- tot en met 17-jarigen overgewicht of obesitas. Daarnaast wordt een toename van mentale problemen onder jongeren voorzien. Tot slot zal het aantal mensen, inclusief jongeren, met meerdere gezondheidsproblemen tegelijkertijd toenemen, wat leidt tot een grotere vraag naar complexe zorg (Den Broeder et al., 2023).
Als gevolg van de veranderde patiëntengroep en de toename van technologische en organisatorische mogelijkheden is de kindergeneeskunde niet meer voorbehouden aan de ziekenhuisomgeving. De zorg voor kinderen kan nu ook thuis en elders in de maatschappij plaatsvinden, wat het werkveld van een kinderverpleegkundige steeds diverser maakt. Deze verschuiving vraagt van kinderverpleegkundigen dat zij flexibel en veelzijdig zijn, en dat zij in staat zijn om zorg van hoge kwaliteit te bieden in uiteenlopende settings, van thuiszorg tot de ziekenhuisomgeving (Wagemaker & Wulferink-Elzink, 2015).

Tot slot is er binnen de gezondheidszorg een groot tekort aan personeel, waarbij ook het aantal kinderverpleegkundigen steeds verder daalt. Dit heeft als gevolg dat de zorgkwaliteit onder druk komt te staan en de werkdruk voor de kinderverpleegkundigen verder stijgt (Harrison et al., 2020).
Al deze ontwikkelingen benadrukken de noodzaak voor kinderverpleegkundigen om zich voortdurend aan te passen en hun vaardigheden te ontwikkelen. Een leven lang leren is essentieel om de toenemende complexiteit en diversiteit van de zorgvraag aan te kunnen. Het stelt verpleegkundigen in staat om effectief in te spelen op veranderende patiëntbehoeften en zorgomstandigheden. Bovendien draagt een leven lang leren bij aan het behouden van motivatie en professionele groei, wat cruciaal is in een vakgebied dat voortdurend evolueert en waarin de kwaliteit van zorg altijd centraal staat (Cramer-Kruit et al., 2023).